Språklæring

spraaklaering_top.JPG

Språklæring:

Hovedområdet språklæring omfatter kunnskap om språket, språkbruk og innsikt i egen språklæring. Å kunne vurdere egen språkbruk, definere egne behov og velge strategier og arbeidsmåter er forutsetninger for å oppnå dette. Hovedområdet dreier seg om hva det innebærer å lære et nytt språk og om å se sammenhenger mellom engelsk, morsmål og andre språk.

spraaklaering_bottom.JPG

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • utnytte ulike situasjoner, arbeidsmåter og strategier for å lære seg engelsk
  • I B-bøkenes grammatikkdel fins en egen seksjon om språklæring og læringsstrategier. Se særlig:
    • C8B: s. 118–136
    • C9B: s. 108–126
    • C10B: s. 104–124

  • identifisere vesentlige språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og eget morsmål og utnytte dette i egen språklæring
  • B-bøkenes grammatikk har et komparativt perspektiv og påpeker eksplisitt likheter og ulikheter mellom norsk og engelsk der det er spesielt relevant. Se særlig:
    • C8B: s. 130–131 (Ordbok), 144 (Refleksive pronomen), 150 (Gradbøyning av adjektiv), 154 (Verb), 155 (Regelrette og uregelrette verb), 156 (Hjelpeverb), 176 (Subjunksjonen som), 178–179 (Artikler), 195 (Målenheter)
    • C9B: s. 120–122 (Ordbok), 135 (Refleksive pronomen), 138 (Gradbøyning av adjektiv), 142 (Verb), 143 (Regelrette og uregelrette verb), 144 (Hjelpeverb), 151 (Modale hjelpeverb), 166 (Subjunksjonen som), 168–169 (Artikler), 186–187 (Målenheter)
    • C10B: s. 118–120 (Ordbok), 132 (Refleksive pronomen), 135 (Gradbøyning av adjektiv), 139 (Verb), 140 (Regelrette og uregelrette verb), 141 (Hjelpeverb), 148 (Modale hjelpeverb), 164 (Subjunksjonen som), 166–167 (Artikler), 183 (Målenheter og matematikk)

  • bruke ulike hjelpemidler kritisk og selvstendig
  • Både i A-bøkene, B-bøkene, Ressurspermen og på nettressursen fins det oppgaver som legger til rette for at elevene skal bruke ulike hjelpemidler kritisk og selvstendig. I tillegg fins det i B-bøkene tips og råd om hvordan man bruker ulike hjelpemidler, se særlig:
    • C8B: s. 118–126 (Språklæringsstrategier), 130–133 (Ordbok)
    • C9B: s. 108–116 (Språklæringsstrategier), 120–123 (Ordbok)
    • C10B: s. 104–108 (Språklæringsstrategier), s. 111–112 (Innhenting og bruk av informasjon), s. 114–115 (Å lese engelsk), s. 118–120 (Ordbok)

  • bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
  • I B-bøkenes Enjoy Reading-del introduseres ord, uttrykk og teknikker for å lese, analysere og snakke om litteratur. I tillegg gir oppgavene til de litterære tekstene øvelse i dette. B-bøkenes grammatikkdel presenterer hvordan ulike tekster bygges opp. Se særlig:
    • C8B: s. 8–10 (Reading Literature), s. 10–13 (Reading poetry),s. 14–21 (Poetry), s. 22–77 (Short stories), s. 78–86 (Extracts from novels), s. 87–98 (Fairytales), s. 99–101 (News), s. 102–107 (Cartoons), s. 122–123 (Tekstoppbygging)
    • C9B: s. 8–10 (Prose), s. 10–14 (Reading poetry), s. 14–20 (Poetry), s. 21–81 (Short stories), s. 82–89 (Extract from a novel), s. 90–94 (News), s. 95–97 (Cartoons), s. 109–114 (Tekstoppbygging)
    • C10B: s. 7–10 (Prose), s. 11–16 (Reading poetry), s. 17–20 (Poetry), s. 21–65 (Short stories), s. 66–82 (Extracts from novels), s. 83–93 (News), s. 94–95 (Cartoons), s. 109 (Fiksjon), s. 109–111 (Argumenterende tekster)

  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære engelsk
  • Hele verket legger opp til bevissthet omkring egen læring, og i Ressurspermen fins sjekklister og tester for hvert kapittel i A-boka og for hvert grammatisk element i B-boka. Se for øvrig særlig:
    • C8B: s. 117–126 (Grammatikk og språklæringsstrategier)
    • C9B: s. 107–116 (Grammatikk og språklæringsstrategier)
    • C10B: s. 103–108 (Grammatikk og språklæringsstrategier)

Login






© Fagbokforlaget | Kanalveien 51 | 5068 Bergen | Ordretelefon: 55 38 88 38 | Ordrefaks: 55 38 88 39 | ordre@fagbokforlaget.no | Cookies | Personvern